مدرسه تابستانه دارالعلم که به همت حوزه علمیه خراسان و آستان قدس رضوی اکنون در حرم مطهر رضوی در حال فعالیت است، امروز میزبان نشست صمیمانه پرسش‌وپاسخ علمی طلاب با حضور مرجع عالی‌قدر، آیت‌الله‌العظمی جعفر سبحانی بود.

 نشست صمیمانه پرسش‌وپاسخ طلاب مدرسه تابستانی دارالعلم با آیت‌الله‌العظمی سبحانی

 این فقیه برجسته و مرجع عالی‌قدر شیعه، در این نشست علمی که امروز با حضور طلاب شرکت‌کننده در مدرسه تابستانه دارالعلم در محل دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، به پرسش‌های قرآنی آنان پاسخ داد.
آیت‌الله سبحانی در پاسخ به این سؤال که مقصود از اخذ ایمان در عالم ذر چیست؟ گفت: خداوند در سوره اعراف آیه ۱۷۲ درباره عالم ذر می‌فرماید: و به‌خاطر بیاور زمانی را که پروردگارت از پشت و صلب فرزندان آدم، ذریه آنها را برگرفت؛ و آنها را گواه بر خویشتن ساخت و همچنین در آیه ۱۷۳ این سوره نیز آمده است: «یا آن که نگویید که منحصراً پدران ما به دین شرک بودند و ما هم فرزندان بعد از آنها بودیم، آیا به عمل زشت اهل باطل، ما را به هلاکت خواهی رسانید»؟.
آیت‌الله سبحانی تصریح کرد: باتوجه‌به مضمون این دو آیه منظور از اخذ چنین پیمان، چیست؟. انسان در سایه فطرت پاک الهی که بر اساس خداشناسی آفریده شده است و به کمک عقل که رهنمون او به‌سوی خداست، پیوسته در همه مراحل خدا خواه و خداجو است، در نتیجه پیمان تشریعی نیست و به‌صورت خطاب و سؤال‌وجواب صورت نگرفته است، بلکه پیمانی است تکوینی و نهادی و پاسخی هم که داده شده نیز بر همین منوال است.
وی ادامه داد: در پاسخ به این سؤال که هدف از خلقت انسان و راز هبوط حضرت آدم چیست؟ در سوره بقره آیه ۳۰ آمده است: «من در روی زمین جانشینی و نماینده‌ای قرار خواهم داد» خدا انسان را همراه با یک سرمایه ارزشمندی که او را به عالی‌ترین درجه از انسانیت می‌رساند آفرید، انجام چنین کاری نوعی ارج‌نهادن به آدم است و در واقع آفرینش انسان نوعی تفضل الهی است که او را از نقطه صفر به بالاترین نقطه آفرینش که در حد اوست، در آورد.
این مرجع عالی‌قدر افزود: یکی از سؤالات مطرح شده این است که چگونه حضرت لوط به قوم خود پیشنهاد می‌کند که با دختران او ازدواج کنند؟ در پاسخ باید گفت: قوم لوط شنیع‌ترین عمل را انجام می‌دادند و خانواده لوط و افرادی که به او گرویده بودند از این عمل شنیع رنج می‌برند، هنگامی که فرشتگان برای نابودی این مجرمان در خانه حضرت لوط به‌صورت انسان زیبا فرود آمدند، قوم لوط از این جریان آگاه شدند و قصد دست‌درازی به آنان را داشتند، در این شرایط حضرت لوط برای جلوگیری آنان از عمل شنیع از طرق مختلف وارد شد.
وی بیان کرد: در سوره هود آیه ۷۸ به این موضوع اشاره شده و آمده است: «ای قوم من، اینان دختران من هستند. برای شما پاکیزه‌ترند، با آنها ازدواج کنید و از زشت‌کاری چشم بپوشید»، در واقع حضرت لوط با این پیشنهاد حجت را بر آنان تمام کرد هر چند می‌دانست به این پیشنهاد عمل نخواهند کرد و ازاین‌رو از راه‌های دیگر وارد شد.
آیت‌الله سبحانی در ادامه سخنان خود به این سؤال مهم که چرا معجزات پیامبر اکرم (ص) در روایات فزون از حد است و اما در قرآن بسیار محدود؟ پاسخ داد و گفت: آنچه که در روایات آمده است در صورت صحت سند، غالباً در حد کرامت است نه معجزه، زیرا معجزه آن است که پیامبر (ص) برای اثبات نبوت خود، دست‌به‌کار خارق‌العاده بزند، اما آنچه که در روایات آمده است غالباً پیامبر بسیاری از مشکلات را از طریق کرامت حل کرده است.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.